Dieta w chorobach serca

Jeżeli chcesz zdrowo się odżywiać i żyć zdrowo nie zwlekaj! Podejmij działanie jak najszybciej i zobacz jak wspaniale można się czuć, kontrolować swoją wagę, zwiększyć odporność organizmu i nie martwić się o choroby serca spowodowane niewłaściwą dietą.

 

 

DIETA ZDROWA DLA SERCA


Według danych statystycznych choroby krążenia są główną przyczyną śmierci zarówno w Polsce, jak i na świecie. Do rozwoju chorób serca i układu krążenia najczęściej doprowadza miażdżyca naczyń krwionośnych, która zanim da objawy rozwija się długo i powoli. Dlatego odkładanie troski o serce na później może w najmniej oczekiwanym momencie zaowocować jako: zawał serca, udar mózgu czy nagły zgon. Na rozwój chorób układu krążenia wpływ mają liczne czynniki. Warto więc poznać co robić, aby serce było jak najdłużej zdrowe.



10 ZASAD PROFILAKTYKI CHORÓB SERCA :


  1. DIETA I ANTYOKSYDANTY 

Dla dobrego stanu serca niezbędna jest więc zdrowa dieta obfitująca w produkty pełnoziarniste (ciemne pieczywo, płatki, kasze), makarony lub ziemniaki, warzywa, owoce, ryby morskie, niskotłuszczowy nabiał i w ograniczonej ilości chude mięso (kurczak i indyk bez skóry, chuda wołowina, dziczyzna).
Polecanym tłuszczem są oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy) i oliwa oraz margaryny miękkie. Częste i regularne posiłki (4-5 razy dziennie) bez skłonności do przejadania się umożliwiają spalanie kalorii na bieżąco, ograniczając odkładanie zapasów tkanki tłuszczowej. Przy diecie należy zwrócić uwagę na tzw. witaminy antyoksydacyjne (A, C i E), które neutralizują wolne rodniki powstające w naszym ustroju pod wpływem np. palenia tytoniu, alkoholu, tłustego pożywienia, zanieczyszczeń środowiskowych czy promieniowania słonecznego.


 


2. RZUCENIE PALENIA

Czas uświadomić sobie, że z każdym wypalonym papierosem rozwój miażdżycy się nasila, a ilość ochronnych witamin-antyoksydantów (witaminy C i E) maleje. Rzucenie palenia tytoniu nie jest łatwe, ale przy odpowiedniej motywacji jest realne.



3. OGRANICZENIE ALKOHOLU

Niewielkie dawki alkoholu opóźniają rozwój miażdżycy, ponieważ podwyższają stężenie frakcji HDL cholesterolu czyli tzw. dobrego cholesterolu. Ale lekarze mimo wszystko nie zalecają .



4. RUCH

Serce jest mięśniem i z tego względu potrzebuje regularnego treningu. Wysiłek fizyczny związany z rekreacją usprawnia pracę serca, poprawia przepływ krwi w naczyniach wieńcowych, ułatwia zwalczanie zaburzeń lipidowych, reguluje ciśnienie krwi i zapobiega otyłości, a więc działa anty-miażdżycowo.Cierpiąc na przewlekłe schorzenia należy wcześniej skonsultować się z lekarzem.



  5. KONTROLA CIŚNIENIA KRWI

Utrzymujące się podwyższone ciśnienie krwi prowadzi do zwężenia tętnic i rozwoju blaszek miażdżycowych. Dlatego bardzo ważne jest jak najwcześniejsze wykrywanie nadciśnienia tętniczego i jego leczenie. Najlepiej jest mierzyć ciśnienie krwi rutynowo podczas każdej wizyty u lekarza.



6. KONTROLA CHOLESTEROLU

Podwyższony poziom cholesterolu i jego frakcji LDL sprzyjają rozwojowi miażdżycy. Dlatego ważne jest okresowe sprawdzanie lipidogramu i jeśli wykazuje on nieprawidłowości konieczne staje się wprowadzenie zmian w codziennej diecie .



7. KONTROLA CUKRU

W przebiegu cukrzycy dochodzi do zaburzeń gospodarki cholesterolowej oraz wielu innych, nie do końca poznanych zaburzeń metabolicznych, które ułatwiają rozwój miażdżycy tętnic. Dlatego konieczna jest okresowa kontrola poziomu cukru we krwi na czczo i jeśli jest on podwyższony wymaga leczenia.



8. KWAS ACETYLOSALICYLOWY

Bezpośrednią przyczyną zawału serca czy udaru mózgu jest często zakrzep powstający z płytek krwi w miejscu uszkodzenia śródbłonka naczyniowego i uniemożliwiający przepływ krwi. Nieocenioną przysługę daje nam tutaj znany od ponad stu lat i dostępny bez recepty kwas acetylosalicylowy, który hamuje agregację płytek krwi, zmniejszając w ten sposób skłonność do zakrzepów.



9. NAUKA RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

Bez stresu nie byłoby życia, ponieważ to stres stymuluje nas do działania, poprzez wydzielane hormony: adrenalinę i hormony kory nadnerczy. Hormony te działają na układ krążenia przyspieszając rytm serca, podnosząc ciśnienie krwi i zwężając naczynia krwionośne. Im więcej stresów przeżywamy, tym bardziej nasze serce i naczynia są obciążone.



10. PROGRAM PROFILAKTYKI CHORÓB UKŁADU KRĄŻENIA

Osoby które w danym roku kalendarzowym są w wieku 35, 40, 45, 50 lub 55 lat mogą skorzystać z bezpłatnego „Programu profilaktyki chorób układu krążenia NFZ”. Program ten umożliwia określenie indywidualnego zagrożenia chorobami układu krążenia i wdrożenie odpowiedniego postępowania profilaktycznego.



PAMIĘTAJ!

  • Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych i uzupełnij swoją dietę w tłuszcze roślinne, np. margaryna Flora do smarowania pieczywa, oliwa  do surówek.
  • Przynajmniej raz w tygodniu jedz ryby bogate w dobre tłuszcze wielonienasycone.
  • Jedz regularnie, lecz w mniejszych porcjach, zaspokajaj głód, nie najadaj się do syta, aby uniknąć nadwagi.
  • Jedz wolno, nie spiesz się.
  • Nie najadaj się do syta wieczorem, aby nadrobić cały dzień bez jedzenia, taki sposób odżywiania sprzyja otyłości.
  • Unikaj wysokokalorycznych przekąsek i słonych potraw. Spróbuj  zabierać do pracy wcześniej przygotowane zdrowe kanapki, aby uniknąć jedzenia byle czego, kiedy dopadnie cię głód.


Ostatnio dodane